nl fr en
Q-02 logo
werkplaats experimentele muziek en klankkunst
post-residency presentation
06/09/2024 - 18h - free

In deze presentatie worden reflecties gedeeld over de ontwikkeling van een audio-plugin die conventionele, zeer technische en vaak uitsluitende verhalen over audiosoftware en -hardware probeert te doorbreken. Deze tool is niet alleen bedoeld als een apparaat voor geluidsmanipulatie, maar ook als een open-source, toegankelijke omgeving die gebruikerservaring boven technische precisie stelt en zowel muzikanten als ontwikkelaars uitnodigt om op een speelse manier met geluid te experimenteren. De software stimuleert een creatieve dialoog met de gebruiker, deelt de controle en nodigt uit tot onverwachte resultaten.

 

Essentieel voor deze residentie was het leren programmeren in C++, een reis die bepalend was voor de totstandkoming van deze plug-in. Inzicht in dit leerproces wordt gedeeld, samen met een korte introductie tot digitale signaalverwerking (DSP) en de basisprincipes van het programmeren van geluid met JUCE. Het doel is om het proces van het bouwen van geluidstechnologieën te demystificeren en voor iedereen toegankelijk te maken.

 

Wat gebeurt er als we de focus van het ontwerp van audiotechnologie verleggen naar toegankelijkheid en spel? Hoe kunnen codering en het ontwerpen van tools met een doe-het-zelf-ethos individuen in staat stellen om de tools die ze gebruiken beter te begrijpen? Door zich op deze vragen te concentreren, wil dit onderzoek een nieuwe kijk geven op hoe we omgaan met digitale audiotools.

LUISTER
Pedro Oliveira
Jad Saliba
Adomas Palekas


Q-O2 wordt gesteund door de Vlaamse Gemeenschap, de VGC en de Europese Unie
Q-O2
Koolmijnenkaai 30-34
B-1080 Brussel
info@q-o2.be