Sinds een paar jaar voert Amber onderzoek naar hoornspeakers. Altijd in situ, in samenzang met de akoestiek van omringende ruimtes of landschappen. De geluiden die ze gebruikt kunnen variëren van field recordings, tot sinusgolven of feedback in opstellingen met verschillende microfoons. De klank die op deze manier de ruimte terug betreedt, gefilterd door de materialen en het specifieke frequentiebereik van de luidsprekers, geeft interessante texturen die interageren met de architectuur en akoestiek van een plek. Feedback wordt een geluid dat op de een of andere manier al aan de ruimte toebehoort, alleen hoorbaar gemaakt door de gebruikte setup.
Tijdens de residentie in Q-O2 zal Amber onderzoeken hoe verzamelde klanken kunnen worden gedistilleerd tot een meer performatieve vorm. Hoe gebruik je deze geluiden in een concertopstelling? Wat blijft er van ze over buiten de ruimte waar ze zijn ontstaan? Experimenten met opstellingen met meerdere luidsprekers en spelen met spatialisatie zouden interessant kunnen zijn, evenals het uitbreiden van haar instrumentarium met de Chromaplane, een nieuw instrument van KOMA Electronic. De Chromaplane wordt bespeeld met behulp van twee elektromagnetische pick-up spoelen, die over het oppervlak worden bewogen over elektromagnetische velden die afzonderlijk kunnen worden afgestemd.
Parallel hieraan zoekt Amber naar manieren om haar werk te documenteren. De efemere aard van installaties vraagt om manieren om vertaling. Kunnen grafische partituren inzicht geven in het maakproces? Hoe kan dit onderzoek gepresenteerd worden in een onafhankelijke vorm?
Amber Meulenijzer (°1994) is een geluidskunstenaar uit België. Met een achtergrond in geluid en beeldende kunst (RITCS Radio, 2016 | KASK Installation Art 2019) onderzoekt ze de spanning tussen deze velden. Door intuïtie en een algemene nieuwsgierigheid naar de grenzen en flexibiliteit van verschillende materialen te combineren, creëert ze werk met theatrale, cinematografische en poëtische elementen. De rol van stilte en de toeschouwer worden onderzocht, spelend met aanwezigheid en afwezigheid.
Ze maakt installaties, geluidswerken en performances in verschillende contexten. De laatste jaren draait haar onderzoek rond hoornspeakers. Een permanent onderzoek in situ, vaak resulterend in performances of installaties in de openbare ruimte. Saab Sculptures, een mobiele installatie op het dak van haar auto, is voor haar een middel geweest om te interageren met verschillende landschappen en contexten, waardoor ze de rol van performer combineert met die van chauffeur. In 2023 verscheen Saab Fanfare op het label Edições, de documentaire van een performance met koperblazers.