nl fr en
Q-02 logo
werkplaats experimentele muziek en klankkunst
project
Minimalisme Weekend : DoUndo / recycling G – Els van Riel
17/09/2005 - 18:00

Silvia Platzer is celliste en performer en voornamelijk geïnteresseerd in het raakvlak tussen beide. Vanuit een klassieke muzikale opleiding heeft zij na haar opleiding theater en fysiek theater via dansimprovisatie de vrije klankimprovisatie ontdekt. In haar eigen werk worden klank, beweging en ruimte als materie ontleed en tot een nieuwe compositie samengesteld, vervreemd van hun oorsprong. Verder is zij vooral werkzaam in experimentele projecten in muziek en/of performance. Ook in haar onderwijs ligt de nadruk op de uitwisseling tussen de verschillende disciplines; muzikaliteit en horen voor dansers en acteurs, lichaamsbewustzijn en ruimtewaarneming voor musici.

Jens brand werd in 1968 in Dortmund geboren. Hij studeerde beeldende kunst in Münster en woont en werkt als componist, muzikant, beeldend en audiovisueel kunstenaar en organisator in Keulen. Hij speelde en stelde tentoon in Europa, Cuba, Botswana, Japan en in de USA. Alhoewel hij een opleiding in de beeldende kunsten genoot, begon hij al snel de grenzen tussen componist en beeldend kunstenaar te verwarren en te overschrijden. De meeste van zijn installaties bevatten geluid en zijn geluidswerk en composities beschouwen het beeld en de audio-informatie als gelijkwaardig. Veel van zijn werk werd gemaakt voor de locatie waar het vertoond werd. Een tendens in zijn werk is dat zijn stukken ofwel erg eenvoudig en betekenisloos zijn ofwel bestaan uit een erg ingewikkelde chaos dat alles en iedereen omvat. Zijn stukken verschijnen als concerten, performances of installaties. Tegenwoordig is zijn werk een mengeling van deze genres, ontwikkeld als logische en absurde spelletjes tussen het publiek en de kunstenaar. Zijn experimenten die als kunst beschouwd kunnen worden willen geen geloof of waarheid vestigen, maar proberen een vruchtbare grond te creëeren voor onderzoek, communicatie en progressieve mislukking.

Julia Eckhardt, groeide op in Berlijn, is altvioliste in het veld van gecomponeerde en geïmproviseerde hedendaagse muziek. Na haar studies viool in Rotterdam en Brussel werkte ze in verschillende kamermuziekgroepen en in het Nationaal Orkest van België. Sinds 1996 is zij artistiek verantwoordelijke bij Q-O2, eerst ensemble voor hedendaagse experimentele en geïmproviseerde muziek en sinds 2006 werkplaats voor muziek en klankkunst. Ze maakt deel uit van Incidental Music, een internationale groep voor conceptuele muziek (met Manfred Werder en Normisa Pereira da Silva). Ze woont en werkt in Brussel.

Woont en werkt in Brussel. Studeerde foto- en cinematografie en werkte als fotograaf, editor en producer voor verschillende foto-, film-, video- en theaterproducties.

 

Haar films, video’s en installaties exploreren de impact van minutieuze veranderingen in tijd, beweging, materiaal, licht en perceptie.

 

“With links to the tradition of structural film making, the work by the Brussels based film-and videomaker, Els van Riel, explores the basic elements for cinema -time and light- and develops a form for new esthetical pleasure, bypassing any symbolism and narratism. For van Riel the projector is a central figure in the cinematographical act of giving form to a screening, performance or installation. The mechanical image source becomes actively present as if it were a living object.”
(L’ART MÊME, April 2009)

Lucio Capece speelt sopraansaxofoon en basklarinet. Hij studeerde gitaar aan het provinciaal conservatorium van Moron in Buenos Aires. In Frankrijk studeerde hij bij Louis Sclavis en in New York bij Marilyn Crispell en Gerry Hemingway en in Chicago bij Gene Coleman. Hij speelt solo zijn eigen composities.Capece speelde met Gert Jan Prins, Yannis Kyriakides, Axel Dörner, Keith Rowe en Burkhard Beins. Als elektronische muzikant speelt hij op een set bestaande uit een non-input mixer met 12 kanalen en een sampler. De geluiden van de mixer worden gebruikt door de sampler die functioneert als controller, processor, editor in real time.

Sergio Merce speelt tenorsaxofoon en ontwikkelde zijn eigen elektronicaset. Hij is improvisator en speler bij verschillende projecten die vrije improvisatie, hedendaagse muziek en nieuwe compositionele technieken verbinden. Sergio Merce werd in Buenos Aires geboren en studeerde 9 jaar klassieke saxofoon aan het conservatorium Alberto Ginastera in Buenos Aires. Hij studeerde 2 jaar jazz improvisatie bij Sergio Petravich en Carlos Lastra. Merce speelt bij verschillende symfonische groepen en bij bleus en funk bands.

Arnaud Jacobs (* 1968 Wilrijk, leeft en werkt in Brussel) studeerde architectuur. Na zijn studies aan het Sint Lucas Instituut duurde het niet lang vooraleer hij voor geluid koos. Hij publiceerde tot heden muziek onder diverse aliassen: MarkMancha, missfit, tmrx. Sinds 2004 werkt hij onder de naam Aernoudt Jacobs en concentreert hij zich op installaties en performances. Zijn werk werd internationaal tentoongesteld en hij bracht twee platen uit voor de vermaarde labels Staalplaat (NL) en Selektion (D.)

In het algemeen is Jacobs geboeid door klank, in om het even welke vorm. Dit verklaart hoe hij zijn materiaal uit de realiteit kan halen: met een microfoon en een opnametoestel maakt hij veldopnames. Zijn werken zijn het resultaat van een onderzoek van verschillende aspecten van veldopnames en van de wijze waarop zij geassimileerd kunnen worden in nieuwe vormen, nieuwe contexten. Voor hem zijn de feitelijke veldopnames slechts een registratie. De daad, de herinnering, de context van de opname zijn nog interessantere en bijkomende drijfveren voor dit onderzoek. Het resultaat van zijn werk bestaat als een soort interactie tussen micro en macro, binnen en buiten, veldwerk en studio, werkelijkheid en fictie. In zijn installatiewerk onderzoekt hij vooral de correlaties tussen klank, materie, ruimte/locatie, perceptie en psychoakoestiek.

Perceptie is een belangrijk aspect van zijn klankwerk. Muziek, geluid, harmonie waarnemen is een fysieke, emotionele en intellectuele activiteit die steeds verband houdt met persoonlijke herinneringen. Deze associatie kan als blijvend gegeven worden waargenomen in zijn werk. Met behulp van psychoakoestische theorieën onderzoekt hij hoe perceptie beïnvloed kan worden en hoe geluid fysiek, ruimtelijk en emotioneel kan worden uitgedrukt.

(Australië) benadert zijn instrument (fluit tot saxofoon) als een combinatie van windbanen die zijn ademhaling en stemgeluid doen resoneren.Als muzikant, improvisator, componist en klankingenieur exploreert hij de grens tussen ware muzikaliteit en ruis.”Denley’s stem en instrument lijken vaak samen te smelten. Alsof hij speelt vanuit de binnenkant van muziek. Hij manipuleert de muziek, de klank vanuit het instrument zelf, vanuit de fysisch tastbare fluctuerende luchtdrukverschillen.”Denley’s vernieuwende, experimentele soundscapes passen in de oeroude Australische landschapstraditie.

Anne Wellmer is componiste, performer en mediakunstenaar, wonend en werkend in Den Haag. Wellmer gebruikt field recordings, live sound processing en elektronische klanken in haar werk, dat gaat van tape music, improvisatie tot installatie en performance. Feedback, elektromagnetische storingen en amper hoorbare akoestische fenomenen vormen essentiële aspecten van haar werk. In 2007 kreeg ze een eervolle vermelding voor digitale muziek op de Prix Ars Electronica te Linz.

LUISTER
Margarida Garcia & Manuel Mota excpt 9/10/2013
Yannick Franck 7/9/2013 excpt
Felicity Ford&Valeria Merlini - Tuned City 30/06/2013
Q-O2 wordt gesteund door de Vlaamse Gemeenschap en de VGC
Q-O2
Koolmijnenkaai 30-34
B-1080 Brussel
T: +32 (0)2 245 48 24
F: +32 (0)2 245 48 24
info@q-o2.be