nl fr en
Q-02 logo
werkplaats experimentele muziek en klankkunst

© Christina Kubisch

presentation
Tuned City Brussels: presentation workshops
28/03/2013 - 18:00

Felicity Ford (UK) & Valeria Merlini (IT): ‘Listening to Brussels from within and without’



Felicity Ford en Valeria Merlini nodigen u uit om de sonoriteit van de stad te verkennen. Samen maken we een radio-uitzending om luisteraars die de stad niet kennen een idee van haar auditieve karakter te geven. Deze workshops vormen de basis voor Tuned City in juni, met een hulde aan de klankidentiteit van Brussel in aanloop naar het festival. De eerste reeks workshops in maart vormen de basis voor de productie van een radio-uitzending voor framework:afield.



Het thema van deze radio-uitzending wordt Luisteren naar Brussel van binnen en van buiten, want we luisteren zowel in binnen- als in buitenruimtes. We hebben daarbij oor voor individuele en collectieve ervaringen, en voor de verschillen tussen hoe de bewoners en de bezoekers de stad horen.






Christina Kubisch (DE): ‘Electromagnetic movements’



De deelnemers krijgen een speciaal ontworpen, draadloze koptelefoon mee, die de anders verborgen, elektromagnetische velden in de stad hoorbaar maken. Deze geluiden zijn heel gevarieerd: ritmische structuren, gebrom, dikke, multifonische lagen, enz.

De deelnemers maken begeleide en/of individuele stadswandelingen en verkennen het terrein.
Ze maken een kaart van het afgelegde traject en bespreken de klanken en de plaatsen vanwaar ze afkomstig zijn.

De deelnemers geven samen met mij vorm aan een praktisch werk over deze ervaringen. Dit kan een visueel of een akoestisch werk zijn.

Dit alles resulteert in een voorstelling voor het publiek, in een openbare ruimte, gebaseerd op een elektromagnetische mapping van Brussel.






Nikolaus Gansterer (AT), Mira Sanders (BE), Annelies De Smet (BE), Leslie Burm (BE): ‘slow listening – speed interpretation models’



‘slow listening – speed interpretation models’ is een modelleerworkshop om specifieke manieren van luisteren aan te leren en ons meer bewust te worden van de vele mogelijkheden van vormgeving. Tijdens de workshop maken we persoonlijke interpretatiemodellen, die door anderen op oneindig veel manieren kunnen worden geïnterpreteerd. De methode is gebaseerd op het werk van John Cage dat staat voor “slow listening” en ons concrete mechanismen aanreikt voor (her)interpretatie. Het geheel is een speelterrein tussen (stedelijke) ruimte en klank. Het doel is om ons concrete, gemodelleerde omzettingen van deze aanpak voor te stellen.






Will Schrimshaw (UK): ‘The Tone of Prime Unity’



Deze workshop verkent de subliminale invloed van de akoestische ruimte op de stadsbewoners. De deelnemers verkennen de stad als ging het om een materiële beoefening van een ideologie. We vormen een ambulant voetgangerslaboratorium, waarbij we open instrumenten en methodologieën bouwen en gebruiken om de frequenties waarop de stad in onze geest binnendringt, in kaart te brengen. Deze workshop buigt zich specifiek over het bestaan van een internationale, fundamentele eenheidstoon (‘tone of prime unity’), gesuggereerd door R. Murray Schafer:



”In the Indian anahata and in the Western Music of the Spheres, man has constantly sought some prime unity, some central sound against which all other vibrations may be measured […] It is, however, only in the electronic age that international tonal centers have been achieved; in countries operating on an alternating current of 60 cycles, it is this sound which now provides the resonant frequency, for it will be heard (together with its harmonics) in the operation of all electrical devices from lights and amplifers and generators.” (1994, 98-9)



Schafers fundamentele eenheidstoon verwijst naar een collectief, sonisch onbewustzijn, bepaald door de akoestische indrukken van de elektriciteit. Schafer interpreteert dit optimistisch als de basis van een gemeenschap van luisterende personen, die gebonden zijn door grondtonen, bepaald door de “elektrische revolutie” (Schafer: 1994, 89-99). De workshop begint met een ambigue interpretatie van Schafers ontdekking van de fundamentele eenheidstoon, die wordt begrepen als een voorbeeld van de grote invloed van de akoestische ruimte en haar vermogen om subliminaal te informeren en individualiteit te geven.

Tijdens de workshop doen we een beroep op de volgende methodes:

Onderzoek te voet: een heterogene, ongedisciplineerde praktijk, die de filosofie en het gebruik van de computer combineert in een zoektocht, te voet, naar een concrete epidemiologie van concepten.

Archeoakoestiek: de decodering en de studie van akoestische gebeurtenissen en uitdrukkingen, die op fysieke artefacten ingeprent zijn.

LUISTER
Sebastian Dingens - WALKS
Pavel Tchikov 29/11/23
Nika Son - Scatter


Q-O2 wordt gesteund door de Vlaamse Gemeenschap, de VGC en Creative Europe
Q-O2
Koolmijnenkaai 30-34
B-1080 Brussel
info@q-o2.be