nl fr en
Q-02 logo
werkplaats experimentele muziek en klankkunst
festival
Oscillation ::: Public Address
26/04/2022 - 01/05/2022

>>> FESTIVAL WEBSITE

 

De vierde editie van het Oscillation Festival is gewijd aan wat het betekent om zich tot een publiek te richten, en hoe, door de locatie van een performance te wijzigen, de relatie tussen publiek en performer verschuift. Veel kunstenaars voelen zich – geïnspireerd door de efemere aard van de publieke ruimte – aangetrokken tot formats die zich afzetten tegen de eisen van de traditionele performer – publieksdynamiek. Zo laten experimentele formats als geluidswandelingen, mobiele performances en virtuele eve nementen toe om het werk van kunstenaars te verplaatsen naar publieke ruimtes, waar het in wisselwerking staat met een veranderende en onstabiele omgeving. Een publiek hoeft niet noodzakelijk een menigte te zijn, en experimenten met kleinschalige en buiten formats blijken veerkrachtig te zijn: ze roepen zinvolle vragen op over begrippen als publiek en privé, omgeving en natuur, en aspecten van introspectie en verbondenheid.

 

Public Address System (PA) is een overkoepelende term voor een reeks technologieën waarmee een persoon zich tot meerdere mensen tegelijk kan richten, meestal via een systeem van microfoons en luidsprekers, zoals er in een concertzaal, treinstation of supermarkt terug te vinden zijn. In elk van deze voorbeelden weerspiegelt en definieert het ontwerp van het systeem de wijze van aanspreken, en spreekt één spreker vele luisteraars aan die niet kunnen terugcommuniceren, waardoor een machtsrelatie ontstaat. Nu die klassieke omroepsystemen online veranderen, valt dit model van een enkele spreke r met meerdere ontvangers steeds meer uiteen, waardoor nieuwe en vaak tegenstrijdige vormen van openbaarheid ontstaan. Door de term Public Address als uitgangspunt te nemen voor het Oscillation Festival van dit jaar, willen we ons dan ook afvragen: welke a ndere systemen zijn mogelijk, en tot welk soort publiek zouden die zich kunnen richten? Kunnen we door te experimenteren met het P.A.-systeem op zich andere manieren vinden om publiek te zijn?

 

Het festival verkent een aantal alternatieve formats voor gel uid in de openbare ruimte, afgewisseld met concerten die de performer – publiekssituatie thematiseren binnen een meer traditionele dynamiek. Deze experimenten worden gesteund door het onderzoek van historica Elena Biserna, met wie we een publicatie ontwikkel en die in de herfst van 2022 zal verschijnen. De publicatie zal dienen als een epiloog voor het vierdaags festival met wandelingen, voorstellingen, lezingen en workshops.

 

With:
David Helbich, RYBN, Enrico Malatesta & Attila Faravelli, DJ Marcelle, Peter Kutin & Stan Maris, Marta De Pascalis, Lázara Rosell Albear, Céline Gillain, Francesca Hawker, Fausto Caceres (Shirley & Spinoza), Margherita Brillada, Lia Mazzari, Jasmine Guffond, Collective Actions Group, Mariam Rezaei, Thomas Ankersmit, Jérôme Giller, Bill Dietz, Alisa Oleva, Hildegard Westerkamp, Kate Carr, De zwarte zusters, Matana Roberts, BMB con., Aymeric de Tapol, Ryoko Akama & Anne-F Jacques, Davide Tidoni, Elena Biserna, Leandro Pisano, Pak Yan Lau & Amber Meulenijzer.

LUISTER
Alice Hui-Sheng Chang - XI. Who Stole The Tarts? 7/22
Rebecca Lane & Clara de Asís 2/8/22
Florence Cats 29/7/22


Q-O2 wordt gesteund door de Vlaamse Gemeenschap, de VGC en Creative Europe
Q-O2
Koolmijnenkaai 30-34
B-1080 Brussel
T: +32 (0)2 245 48 24
F: +32 (0)2 245 48 24
info@q-o2.be