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werkplaats experimentele muziek en klankkunst
concert
Olivier Toulemonde, Agnès Palier, Jack Wright / HOQUETS (McCloud Zicmuse, François Schulz & Maxime Lê Hùng)
20/03/2010 - 20:30

Olivier Toulemonde, Agnès Palier, Jack WrightDit improvisatie-trio bestaat uit twee duo’s, Jack Wright (saxofoon) en Agnès Palier (stem), die voor het eerst speelden in Parijs in 2005, en Agnès Palier en Olivier Toulemonde (akoestische objecten), met veel concerten in Europa en een cd op hun naam. Met z’n drieën tourden ze in herfst 2006 Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. In zomer 2007 deden ze de East Coast in de Verenigde Staten aan (Burlington VT, Portland ME, Boston, Providence, Brooklyn, Philadelphia, Easton, Baltimore, Washington DC), in 2008 speelden ze nog op het ContemporaneaMente-festival in Italië.HOQUETS (McCloud Zicmuse, François Schulz & Maxime Lê Hùng)HOQUETS is een Brussels artisanaal collectief rond muziek en kunst, een instrumentale taal creërend met hergebruikte of zelfgemaakte materialen, gebaseerd op een zoektocht naar de muzikaliteit van dagdagelijkse objecten. Tijdens de residentie, wil HOQUETS het experimenteren met en ontwikkelen van autonome muzikale vormen verder uitdiepen om te komen tot een volledige automuzikale entiteit. Gefascineerd door de Fibonacci-reeks, Chartreuse-likeur en de geschiedenis van de Belgische staat, hoopt HOQUETS hun resultaten met jullie te delen.HOQUET : Procédé rythmique qui consiste à répartir une à une entre plusieurs voix ou instruments en alternance les notes d’une ligne mélodique. Apparu vers la fin du XIIIe siècle, le hoquet connut une grande vogue dans l’Ars nova du XIVe siècle, où il fut surtout utilisé comme « coda » dans les parties terminales ; de moins en moins employé par la suite, il disparut à peu près de la polyphonie vers 1530. On en retrouve un équivalent moderne dans certaines formules d’accompagnement orchestral dites « contre-temps », introduites dans la seconde moitié du XVIIIe siècle. La symphonie classique ou l’opéra verdien ne dédaignent pas d’en faire usage, mais c’est surtout dans les musiques militaires ou les orphéons que s’est implantée sa suprématie. On a parfois donné le nom de « hoquet » comme titre à certaines pièces du XIVe siècle qui en faisaient usage ; l’un des plus célèbres est le Hoquet David de Guillaume de Machaut, comportant 2 voix riches en hoquets sur une 3e voix en teneur. (Extrait du Dictionnaire de la Musique, Larousse, 2005)

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